Weer van dat weer waarvan je denkt: “Ga ik wel of niet op pad met de racefiets”.
Ik moet zeggen dat het Anneke is die de knoop doorhakt rond half negen. Die ziet dat de spinfietsen bij Sam al volgeboekt zijn (ik gok door Jantje, Kevin, Sharelle, Tim,…) en heeft geen zin om weer op de rollers in de garage te rijden.
Dus we pakken ons goed in en plannen in ieder geval op beschut terrein te blijven.
Bij het Oude Gemeentehuis aangekomen, zie ik dat we toch met 10 renners en 1 renster zijn. Valt nog niet tegen. Er staan niet alleen wielrenners maar ook volop gele borden. Ohja, komende week beginnen ze aan de rotonde en wordt het kruispunt gedeeltelijk afgesloten. Maar eens kijken waar we de dan kunnen verzamelen voor onze clubritten de komende weken.
We besluiten met de Sportgroep een rondje Slingerdreef te rijden maar dan andersom vanwege de windrichting. Twan van Meel had wel willen leiden maar trekt dat aanbod in want dit is volgens hem een te ingewikkelde opdracht voor een simpele kruidenier.
Martien neemt het voortouw. Buiten het dorp is het toch wel erg koud en Flip krijg malheur aan zijn fiets. Het freewheel werkt niet goed. Ik heb dat ook wel eens gehad met vriezend weer. Volgens mij zit er dan ergens binnenin nog wat water van het Rondje Heusden van vorige week en dat is nu dus bevroren. Na nog even proberen en stoppen merkt hij dat het niet gaat en het is ook geen weer om stil te staan en te proberen om te repareren.
Flip moet de moeilijke beslissing nemen om terug te draaien.
Wij weer verder, ik vraag me af hoe het met Twan zijn onbedekte en ondertussen tamelijk rode oortjes gaat. Maar hij zegt dat het mee valt en hoort mijn vraag dus nog wel.
Hoe verder we naar het zuiden rijden hoe meer sneeuw er ook ligt. Ik kom even op een glad stuk midden op de weg. Oei, dat ging maar net goed. We moeten goed uitkijken en goed waarschuwen want dit soort gladdigheid komen we nog meer tegen.
Uit de Slingerdreef, als Johan al over bakje koffie thuis begint, draait onze leider rechts af,…hmmm rondje ’t Zand andersom. Nog ingewikkelder voor Twan maar vooral ook verder voor iedereen. Erik van der Hoeven die met stoute schoenen aan met ons meegegaan is, heeft toch wat twijfels, maar het gaat goed (dan nog). Ik vrees ondanks Martien’s voorspelling qua windrichting nog wel pittige stukken, maar eigenlijk valt dat mee.
Meeste wind na ’t Zand zit opzij.
Bij het oprijden van de brug bij het Pannekoeckershuis merk ik dat de WKK (Warmte Kracht Koppeling) van Erik het begeven heeft of zonder brandstof zit. Hij is niet meer vooruit te branden, 22 kilometer per uur is nog te veel. We halen nog wel Thijs Hillen in op de mountainbike maar die gaat ook te hard. Johan en ik besluiten even met Erik mee te rijden richting de Plukmadsepolder. Hopelijk is de WKK van zijn kassen nog wel goed zodat zijn bloemen niet bevriezen, maar Erik moet aan de oplader zodat hij morgen weer vroeg aan het werk kan.
Terug thuis hoor ik van de verkeerde hartkloppingen die Gerard Veekens gekregen heeft en uiteindelijk hem in het ziekenhuis hebben doen belanden.
Omdat hij daar op stond, is hij alleen terug gedraaid.
Niet slim van Gerard en zijn medefietsers dikke spijt.
Gelukkig loopt het goed af, maar een les voor ons allen: Zeg niet dat het niet hoeft als iemand op je wil passen en laat niemand alleen terugrijden als die zich niet lekker voelt.
Gerard, beterschap nu ze je tikker ge-reset hebben.
Ad

WTC Made op facebook
WTC Made op Strava




