TrimToerSport in de regen om Etten-Leur

Een rit op zaterdag, want zondag is het vaderdag. Het zag er nat uit en wat koud. Dat laatste viel mee, maar op weg naar Made werd ik toch behoorlijk nat. En ook tijdens de rit viel de regen, hoewel bescheiden, uit het front dat over Nederland trok.

Er waren niet veel mensen bij het gemeentehuis. Veel afmeldingen. Niet iedereen houdt van hemelwater. Wim, Marc, Flip, Fred, Thijs en Gerard K.

Wim stelde een ronde voor waar we op de terugweg in elk geval de wind in de rug hadden.

En we besloten ook met zijn allen te gaan te gaan. We hebben in elk geval de opdracht volbracht die we ons ten doel hadden gesteld. Het was een beetje aanmodderen, maar prima om weer eens bij te praten.

En hoewel er zeer wel rekening gehouden werd met het tempo van de Trim, liet Thijs toch even zien wat pure snelheid is. Marc en ik konden even aanhaken. Marc nam zelfs even over. Maar toen Thijs de naverbrander aanzette konden we het wiel niet meer houden. Excuses te over. Leeftijd, gewicht, fiets, en ik heb er nog wel zeven. Maar Thijs kan eenvoudigweg gruwelijk hard fietsen. “En nederig bogen zij het hoofd!”.

We hebben in Etten-Leurse Kaap gerond en hebben onze plicht gedaan. Maandag zal het beter zijn.

Maar met deze rit hebben we nu ook een nieuwe leider. Dat is Marc. De foto’s zijn als mooie herinnering gemaakt. Want Marc gaat op vakantie, en zal het in alle waarschijnlijkheid dus met de foto moeten doen. Een spannende strijd, Wim Rasenberg kijkt toe en zal maandag mogelijk zijn slag slaan. Hoe het dan verder gaat is nog niet bekend. Maar spannend is het.

Gerard K.

Oud-Beierland – Sport

Na de wat mager opkomst van de sport-groep in de laatste weken was er deze week weer eens een prima bezetting. We waren namelijk met 6 man, waaronder onze pechvogel Gerben. Na een maand afwezig te zijn geweest door de u welbekende lelijke val in Zeeland, maakte Gerben weer zijn rentree in het sportpeloton. Welkom terug G!

Volgens de kalender zouden we eigenlijk de Groene Hart tocht gaan rijden. Deze was uitgestippeld, voor verkend en lag klaar om gereden te worden. Maar vanwege te weinig aanmeldingen (1) was het echter niet de moeite waard om het door te laten gaan. Dan maar verplaatsen. De nieuwe datum staat nu op 6 juli. Gelukkig zijn er inmiddels al meer aanmelding. Het wordt een prachtige rit!

Enfin, de rit ging nu dus niet naar het Groene Hart, maar het werd een rondje Oud-Beierland. Hoewel het verste punt vaak in de benaming van de rit wordt aangehaald, was het in dit geval niet zo. Goudswaard was namelijk het verste punt. Maar ja, een rondje “Goudswaard” bekt toch niet zo lekker.
Nu ik even op Google Maps aan het turen ben, zouden we het ook wel het Beierlandse Drieluik kunnen noemen. We passeerden namelijk tijdens de rit achtereenvolgens Oud- Nieuw en Zuid-Beierland.

Genoeg nu over dat Beierland, want we moeten eerst nog vertrekken vanuit de May. In dit geval met Twan, Martien, Sander, Gerben en Erik. Lekker groepje zo met zessen.
De eerste 12 kilometer werd nog achter elkaar gereden, maar vanaf Lage Zwaluwe dwong de hartslag ons om op een lint te gaan. En zo geschiedde.
De wind was goed aanwezig maar desondanks werd nog aardig doorgefietst. Ikzelf zat toch niet zo lekker op de fiets aangezien ik op mijn reserve (regen)fiets reed. Na een ongeval bij de voorverkenning van de Groene Hart tocht was mijn voorvork gebroken en dus was ik tot mijn oude fiets veroordeeld. Op zich kan ik hier ook wel redelijk snel op fietsen, maar mentaal had ik al wel een tik te pakken. Die mentale tik werd alleen maar groter toen Sander op kop kwam en met 38km/h wind tegen het viaduct op knalde en over het viaduct nog eens aanzet en de snelheid naar boven de 50km/h joeg!
Nu de moed me in de schoenen was gezakt besloot ik dus maar wat kortere kopbeurten te pakken om zo, zonder al te veel gezichtsverlies, de rit te voltooien.
De rest zat er lekkerder bij. Bij Erik en Twan was weinig vermoeidheid te zien en ze zagen zelfs nog kans om te praten. Ook Gerben was goed teruggekeerd uit zijn blessureperiode, gezien zijn kopbeurten. En Martien, tja… die weet niet wat een slechte dag is.

Goudswaard ligt in het uiterste westen van de Hoekse Waard en met de fikse westenwind leek er dus maar geen einde aan te komen. Bij Oud-Beierland werden we dan ook nog eens meerdere malen uit ons ritme gehaald door wegwerkzaamheden (die kennelijk daar al jaren aan de gang zijn). Pas na Oud-Beierland kwamen we weer in een ritme en werd er lekker gedraaid. Ook kregen we onderweg nog versterking van een Bas, die ons tegemoet was komen fietsen. Om hem te verwelkomen werd het tempo nog eens flink opgevoerd, waardoor Bas al snel in het rood moest. Gelukkig voor hem verloor ik mijn bidon waardoor de hele trein tot stilstand kwam. Er werd spontaan even een plaspauze ingelast en iedereen kon daardoor even op adem komen. Mooi om te zien is dan dat de stilte onderweg direct plaats maakt voor grappen en hard gelach onderling. Bas wordt nu ook even woordelijk welkom geheten en na 2 minuten vertrokken we weer met goede moed. We hadden namelijk tot Made wind in het hol. En dat is een fijn gevoel, toch?

Zoals de ervaren fietser weet heeft wind in de rug ook zo z’n nadelen want de snelheid stijgt al snel naar ongekende hoogte en de mensen in het wiel hebben relatief minder voordeel van de fietsers voor hen. Bas kwam hier al snel achter, maar zijn doorzettingsvermogen zorgde ervoor dat hij, al blazend en sissend, het redde tot Heijningen. Daar maakten we de afspraak we splitsten en dat Bas en ik samen naar d’n Elsakker zouden rijden om ons daar weer te voegen bij de rest van de groep. Zo gezegd zo gedaan.
Bij d’n Elsakker aangekomen was het weer een drukte van belang, maar als vaste klanten en vrienden van d’n Elsakker konden we natuurlijk direct plaatsnemen.

Via de app was het Peter Broeders ook niet ontgaan dat we in de Elsakker zaten en dus zag hij zijn kans schoon om zijn wielervrienden in de kroeg op te komen zoeken. Ook Annie was erbij en dat deed ons allemaal veel goed, niet in de laatste plaats Annie zelf. Tof dat jullie er waren!

Tot volgende week, dan zijn Chris en John weer terug van het vakantiereces. Afgaande op hun Strava-activiteiten hebben ze niet veel gefietst, dus dat gaat afzien worden.
Volgende week is Sander er ook weer bij en ik voel nu al dat ik komende zondag superbenen zal gaan hebben, dus dat wordt lachen…

Mazzel,

Thais

WTC-tourgroep 1 juni 2025

Van de week na de Hemelvaart rit van de tour, kwam een vraag voorbij om een rit van ongeveer 100 km km te bedenken voor de tourgroep. Hans van Bragt liet zijn fantasie de vrije loop en gaf aan dat hij er eentje zou samen stellen. Volgens de kalender stond de rit naar en door het Groene Hart gepland. Echter door miscommunicatie of niet goed lezen van de appjes waren er niet tijdig de vereiste aantallen en werd deze geschrapt. Hier voor komt een herkansing in juli a.s.. Maar helaas ben ik er dan niet bij i.v.m. de rit langs het Pieterpad. Ad en Anneke zijn er vandaag niet bij omdat ze vertrokken zijn naar Frankrijk voor hun medewerking aan de Alpe d’HuZes 2025 actie, waar ze al jaren hun steun aan verlenen. Dit betekent dat de rode trui er vandaag niet bij is en dat er volgende week een nieuwe leider is van het opkomst klassement.
Vanmorgen als ik wakker word merk ik dat het niet koud is maar dat investeren in Windenergie wel aan te raden is. Dus goed acht uur vertrekken we met tweeën richting Den Hout, Leo heeft vandaag andere bezigheden en gaat niet mee. Bij Jan staat nog zijn stapfiets buiten dus denken we dat hij niet meegaat. Op het eind van den Heuvel zien we Peter den Bakker, die onderweg is voor zijn wekelijkse fotoreportage van vertrekkende WTC-groepen.

Ondertussen is er nog een Houtse klepper van de WTC aangesloten Peter Bastiaansen. Omdat de Godfried Schalkenstraat open ligt draaien we vandaag door o.a. de bomenbuurt naar het oude gemeente huis. Als we hier aankomen is Gerard Veekens al aanwezig. Niet lang daarna is weer een grote drukte van renners. Het is goed om te zien dat Gerben ook weer fris en fruitig aan het vertrek staat. De sport rijdt een rondje Oud Beijerland en de trim gaat onder leiding van Gerard Veekens het Groene Hart doen. Onze tourgroep rijdt met 12 weg richting Wagenberg. De volgende twaalf zijn de bemanning aan boord: Hans van Bragt, Maurice van der Ven, Peter Bastiaansen, Peter Verhagen, Frans Marijnissen, Kees Marijnissen, Ad van Dongen, Jan Vermeulen, Flip Segeren, Bert Timmermans, Marianne van Oerle en ik zelf. Voorbij Wagenberg rijden we de polder in richting Blauwe Sluis. Van hieruit zijn we snel bij de Moerdijkbrug, waar ik nog net een glimp opvat van de Sportploeg. Als we over de Moerdijkbrug zijn rijden we langs de Dordtsche Kil naar de Kil Tunnel. Hier gaat de groep goed door elkaar want er zijn flink verschillen in snelheden zowel met de tunnel inrijden als de klim eruit. Nu krijgen we een variant op eerder gereden routes naar Numansdorp. We rijden om ’s-Gravendeel naar Maasdam van waar we via Cillaarshoek naar Strijen rijden om van daar uit weer richting Numansdorp te rijden. Langs de golfbaan van Comstrijen rijden we naar de Haringvlietbrug die geopend is. In deze periode van het jaar is er veel plezier vaart die met de hoge masten niet onder de brug door kunnen. Voor ons als fietsers mooi een moment om de banaantjes op te eten. En maar hopen dat de brug wel sluit, vorige week duurde het vier uur.

Aan kop van de groep wordt veel werk verzet door Hans, maar ook Maurice, Flip en Jan zitten regelmatig met de neus in de wind. Na de Volkerak sluizen rijden we in de richting van Heiningen. Voorbij Heiningen is het opletten geblazen de weg is uitgefreesd en dit levert scherpe drempels op waar je goed een stootlek op kunt rijden.

Gelukkig blijft alles heel. Hierna rijden we langs de Noordzijde van de Dintel naar Standaardbuiten waar de naam van de rivier veranderd in Mark. Grofweg volgen we deze tot Zevenbergen om hem bij Zwartenberg over te steken. We passeren vervolgens de Zwartenbergse molen om via de Verloren Hoek naar de Strijpense weg te rijden. Hier rijdt Bert over iets wat een goede tok oplevert. Marianne zegt, je hebt lek Bert.

Hij denkt eerst van niet maar ras is de lucht uit zijn voorband verdwenen. Hans en Flip tonen dat ze niet alleen goede leiders zijn maar ook technische problemen goed kunnen oplossen. Bert zijn Oldtimer heeft wat zwakke velgjes waardoor de band bij de eerste patroon er af klapt. Maar dit wordt kundig opgelost. Wel krijgt Bert de tip om de velgen van zijn fiets te vervangen. Na dit korte oponthoud wordt er weer doorgereden. Bij den Elsakker is het drukte van jewelste. De Hoevense fiets vierdaagse heeft er een rustpunt. Ook op onze route komen we steeds meer deelnemers met een geel vlaggetje tegen. Omdat ze elektrisch ondersteund rijden kunnen ze genieten van deze rit met de fietstassen aan hun fietsen. Op het verder traject, zelfs in Den Hout komen we nog deelnemers van deze fietsvierdaagse tegen. Ik hoop dat het Klösterke genoeg personeel heeft voor al deze dorstige fietsers. Met krap 115 km op de klok zet ik mijn LOOK in de schuur bij thuiskomst. Hans bedankt voor de mooie route van vandaag.


Groeten vanaf Ter Aalst Gerard van Oerle.

Naar het Groene Hart – Trim

Er stond, voor de Trim, lange tocht te wachten. Door de polders over de Merwede en zo het groene hart in om daar van de prachtige omgeving te gaan genieten. Het was prachtig fietsweer en captain Gerard V nam de leiding in handen.
We gingen vanuit Made met zes heren op pad. En Annemiek sloot op de Maasdijk aan. Een zuidwestelijke wind was vriendelijk. Verder bleef het zonnetje jammerlijk weg.
Net na de brug bij Gorichem werden onmiddellijk hand- en span diensten verleend aan een met elektrische fietsen gestrand groepje. Gerard V, een heer zoals bleek, loste het in een vloek en een zucht op. De mensen konden weer op pad. En wij ook weer. Direct over de het kanaal van Steenenhoek fietsten we langs prachtige paden en lanen. Mooie dorpen, prachtige huizen en een omgeving die niet veel Nederlandser kan worden.

Groene Hart 2025-1
Groene Hart 2025-2
Groene Hart 2025-3

Het leidde ons naar Nieuwpoort. Gerard V had ons al lekker gemaakt voor koffie met appelgebak en in zijn vooronderzoek al de juiste plaats gevonden. Ook Nieuwpoort is een prachtige plaats.
Na een fijne pauze gingen we langs de Lek richting het oosten. Een werkelijk prachtige weg, er is daar mooi werk verricht, zoefden we met de wind in de rug naar Meerkerk. De slingerende dijk, de prachtige waterwerken met het Merwedekanaal als laatste, om dan weer in Gorinchem uit te komen.
Maar ook dan is het nog niet gedaan. Voorbij Sleeuwijk opnieuw over de dijk, via Uppel naar Almkerk.
En uiteindelijk via de Nieuwendijk over de Buitendijk weer richting Made.
Veel Hollandse kon de rit niet worden. Hoewel we natuurlijk wel een klein stukje Utrecht hebben aangetikt.
Hartelijk dank aan Gerard V die een fantastische tocht heeft georganiseerd.
Gerard Veekes
Wim Rasenberg
Marc Schaerlaeckens
John de Wijs
Fred Brouwer
Annemieke Rensen

Gerard K.

Tourtje Westhoek

Net als vorige week is het weer matig te noemen vandaag. Er valt wat nattigheid maar je wordt er amper nat van. Dus windstoppertje aan en daar gaan we.
Bij het startpunt zie ik een mannetje of tien staan. Na wat overleg starten de Sport en de Tour samen en rijden we richting het westen want volgens de buienradar zou je dan na een tijdje onder de buien uit moeten komen. Bert rijdt ook met ons mee en toen besloot Marc ook mee te gaan. 
We rijden naar Lage Zwaluwe. Het wordt inderdaad al wat minder nat en daarom willen Twan en Martien graag het rondje Numansdorp doen. Ik vraag even aan de anderen wat ze er van vinden. Eindresultaat is dat we splitsen. Flip gaat met de  snelle jongens mee en wij rijden een rondje Noordhoek en misschien “nog wat er aan” denk ik dan nog.
De wind lijkt wat aan het draaien te zijn en het lijkt of we heel onderweg tegen hebben. We rijden een mooi tempo maar dat mag ik vooral aangeven. Dus een goede training, maar het stukje er bij aan plakken, hoeft voor mij niet. Morgen moet ik een beetje fit zijn want dan ben ik vader van de bruid en dat wordt een lange dag als ik het schema zie dat mijn dochter voor ons heeft opgesteld.
Dus rijden we langs Langeweg weer terug. Op het viaduct over de HSL test ik nog even mijn benen, en die van de andere drie. Als ik bovenop omkijk, zie ik Anneke en Marc nog in mijn wiel zitten. Bert denkt aan de rit naar Sprang Capelle die hij nog af moet leggen als wij thuis zijn, en heeft het laten lopen.
Thuis aangekomen moet ik weer twee fietsen goed poetsen, dat is het nadeel van zulk weer. Bovendien zie ik dat mijn achterband slap staat. Lek, dus even plakken. Dan bij Anneke haar fiets de bergpion er op want volgende week zitten we in de Alpen.
Ik ben benieuwd hoe het de komende weken gaat met het weer in Nederland en de WTC ritten.
Én wie dan het verslag van de Tour gaat schrijven .

Ad van Wesel

Sportieve Trimmers Touren langs ’t Zand

Vandaag voor het eerst serieuze regen bij de start van de rit. Ik moet even zoeken waar mijn regenjasje is want dat wil ik toch wel mee. Dat gaat in het achterzakje, ik hoop dat de windstopper toch wel voldoende is. Ik ben benieuwd wie er vandaag aan de start staan op jacht naar regenpunten. Als we aankomen op het Raadhuisplein blijken er toch maar liefst 10 WTC-ers te staan. Allemaal gezellig dicht bij elkaar onder een boompje om de schuilen voor de gestage regen. Na even overleg, besluiten we allemaal samen te gaan rijden en het basisplan is een Slingerdreefje. Met Twan op kop rijden we weg langs de Albert Heijn. Dan kan hij meteen even kijken of daar al wat bedrijvigheid is. Dan langs de Schietberg richting Den Hout en de Ter Aalster brug. Voorbij Oosterhout begint het wat minder hard te regenen en omdat het niet echt koud is, wordt het een lekker fietsweertje. Ze lieten Twan en mij lang op kop rijden, maar dat is niet erg want voorop blijf je eigenlijk nog het schoonst. Fijn om eens bij te buurten met Twan en ook achter ons horen we ook dat iedereen lekker zit te kletsen. Door de mix van de drie groepen die meestal apart rijden, spreek je eens mensen die je normaal niet treft. Van de Trimmers is Peter Kuipers aanwezig en Marc Schaerlaeckens ook. Ze rijden lekker mee en Peter rijdt nog een stuk op kop (en wil dat ook wel in het verslag vermeld hebben, fluistert hij mij in). Ter hoogte van Gilze concluderen we dat het weer zodanig goed is dat we wel via ’t Zand kunnen rijden. Een prima keuze want de regen van boven stopt nu. Maar af en toe denk ik dat het weer begint. Maar dat komt van de bomen en het opspattende water.
Nu ik wat meer naar achter rij, zie ik hoe vies iedereen is. De mooie lichtblauwe sokken zijn ondertussen donkergrijs en ’t Zand is minder geworden want dat hebben we mee naar de May genomen. Door de Slingerdreef rijden we terug en nu krijgen we een beetje wind mee. Thijs en Flip rijden wel 25 kilometer op kop op een lekker tempo dat iedereen kan volgen. Peter en Marc stijgen niet alleen serieus in het opkomstklassement, ook op Strava sneuvelen wat van hun persoonlijke records.
Mooi op tijd zijn we weer thuis. Iedereen is toch weer blij dat hij/zij opgestapt is deze ochtend. Alleen moet ik nog behoorlijk poetsen om de fietsen schoon te krijgen en Anneke met de sokken. En na de middag dan ook nog eens het zand uit de ketting halen en weer goed smeren.
Klaarmaken voor de vakantie en de bergen…. Over een week zijn we onderweg naar Alp d’ Huez en de goede doelen activiteiten daar. De laatste weken hebben we helaas weer verschillende voorbeelden gehoord van dat het echt nodig is om daar tijd en moeite in te stoppen.

Ad van Wesel




Tour over de bruggen van Willemstad

Voor deze week stond op de kalender nog een plan voor een bijzondere tocht. De Trim naar la Trappe, de Sport naar de Proloog en de Tour… had nog geen plan. Maar er was niet echt behoefte om lang van huis te zijn en daarom werd het een rondje vanuit de May. Maurice heeft een route en wil wel leiden. Willemstad, rondje van rond de 90 km, prima. Helaas zie ik als ik uit bed kom, dat Maurice zich niet lekker voelt en afmeldt. Ik had de route nog niet bestudeerd dus nog snel even gekeken voor vertrek. Het is een variant die ik niet echt ken maar zal wel goed komen.
Op het Raadhuisplein staan dus vanochtend alleen Tour renners; 15 personen is een goede opkomst.
We overleggen wat over de route; misschien beter om andersom te rijden vanwege de wind en dan liefst bekende wegen? Dus iedereen wordt verzocht deze week niet op de GPS te kijken maar ouderwets de aanwijzingen te volgen.
We vertrekken door de polder langs Blauwe Sluis naar Moerdijk. Wind tegen maar die is niet sterk. Veel windmolens draaien niet of nauwelijks. Kan ook zijn dat ze uitgeschakeld zijn omdat er weinig vraag naar stroom is. Bij weinig wind is het eigenlijk heel onderweg (rijwind) tegen en zo zal het vandaag ook gaan. Weinig rugwind gevoeld. We rijden veel aan de zuidkant van dijken en ik merk dat er dan bij Noordenwind veel beestjes de straat op geblazen worden. Jan had zijn zonnebril thuis gelaten, want geen zon, maar hij ontdekt nu het andere voordeel van een bril, of beter gezegd, nadeel als je hem niet op hebt. Ik probeer mijn mond dicht te houden want anders vliegt er van alles binnen. De sportarts heeft me weliswaar geadviseerd meer eiwitten te eten tegen de spierpijn, maar deze bron van proteïnen zal hij niet bedoeld hebben.
De koptrekkers mogen van de rest lang voorop rijden, er wordt nauwelijks gedraaid vandaag. Iedereen vindt dat blijkbaar prima, en ik moet zeggen dat je dan ook beter een praatje kunt maken. Zo bereiken we Willemstad en daar verblijven we vandaag extra lang… want Leo heeft een lekke band. Anders dan vorige keer bij Sliedrecht, gaat het nu razendsnel, het steentje wordt gevonden, het ventieltje er niet uitgedraaid. Op de fiets maar weer en dan de drie bruggen over. We komen er als groep goed overheen en zo kunnen we de weg vervolgen door Numansdorp richting Strijen. We pakken een afslag die achteraf gezien niet is wat we gewoonlijk doen. We maken zo een extra rondje door het natuurgebied Kleine en Groote Loo. Even goed kijken hoe de weg loopt maar gelukkig zie ik een stuk voor ons een groepje fietsers dat ons net na Numansdorp ingehaald heeft, en die kunnen we van afstand volgen qua afslagen. Het is een mooi gebied, met veel water en wat wilde koeien. Na het lusje komen we weer op de bekende dijk en zo in Strijen. Daar rijdt de koploper de jachthaven in, niet gek want de andere weg staat bij dat hij doodlopend is, maar die moesten we wel hebben. Weer een extra lusje dus, zo komen we aan de kilometers hè. Nu gaat het richting de Kiltunnel waar we de klimspieren even kunnen testen. De groep wordt nu echt uit elkaar getrokken dus we wachten even bovenop als we net weer in Brabant zijn. Het laatste stukje gaat via Lage Zwaluwe… weer zo’n dijk met wind van noord, eet smakelijk! En dan brengen we Bert naar Made Oost want die moet nog 17 kilometer door naar Sprang Capelle. Hij rijdt trouwens echt goed. Frans Marijnissen wordt zelfs voor de deur afgezet door ons, deze (ene) keer.

Ad van Wesel

Abdijentocht 2025

Om 08:00 scherp (en iets eerder) stond ik te wachten bij het oude Gemeentehuis waar ik niet precies wist wie er nu mee zou rijden. Het overkomt me de laatste tijd iets te veel meer. Mocht ik een naam of gebeurtenis zijn vergeten…

Maar Peter Korse kwam al snel en bleek dat hij mijn passagier was. Kort daarna kwamen Wim en John aangereden met de auto. Antoon en Piet gingen direct naar het klooster. Om te gaan fietsen welteverstaan. Johan was al in de buurt.

Drie waren al om half acht vertrokken, Annemieke, Peter Kuijpers en Mark. Zij gingen op de fiets naar Berkel-Enschot naar het Trappistenklooster. Dat zijn in elk geval lekkere kilometers.

Het een en ander was al gecoördineerd door Helène, die we daar unaniem hartelijk voor bedanken.

Abdijentocht 2025
Abdijentocht 2025

Complimenten zijn er zeker ook voor de organisatie. Het is echt perfect geregeld. Mocht iemand ooit zelf een tocht uit willen zetten, ik zou het draaiboek van hen kopiëren.

Netjes werden de routes tussen 65 en 125 aangegeven. En het was goed te volgen. Alhoewel toch iemand, we noemen uiteraard geen namen Mark, die de zaak opschudde door intentioneel verwarrend ons de verkeerde kant op wilde sturen. Wat erg grappig was.
De omstandigheden waren haast een kopie van vorig jaar. Enigszins bewolkt en fris. Maar geen druppel viel er.

De route was iets anders, maar het was genieten van de prachtige omgeving in het gebied tussen Tilburg en Eindhoven.

Het zag er zeer Brabants uit. Hoewel ik ooit in Friesland dezelfde gedachte had, tot het moment dat er verbaal contact was. Maar het zijn prachtige meanderende polderwegen. Met overal fantastisch mooie huizen. Dat was zeer opvallend.

Exact op de helft was er een pauze plaats. Net als vorig jaar. Koffie en wat lekkers maakte dat het aangenaam vertoeven was.

Na wat te veel te zijn afgekoeld, het was frisjes zoals gezegd, gingen we weer op weg voor de tweede helft. Met af en toe een verrassende uitval van Annemieke die wel eens even liet zien dat ze makkelijk die snellere kerels kon bijhouden. Het ging haar goed af.

Weer verder glijdend door de prachtige polders kwamen we uiteindelijk weer, het mag geen verrassing zijn, bij het klooster.

Abdijentocht 2025
Abdijentocht 2025

En daar was het tijd voor koffie met appelgebak met slagroom. En, of, een Trappistje. De drie die op de fiets waren gekomen gingen weer terug.

We kunnen weer terugkijken op een geslaagde tocht.

Gerard K.

Molentocht – Sport

Vanwege moederdag werd de rit op zaterdag gereden met prachtig weer. De sport ging dit keer voor de Molentocht langs Kinderdijk. Een bekend rondje denk je, maar zonder GPX bestandje zouden we zeker een aantal keren verkeerd zijn gereden. Ook met GPX bestandje was dit het geval overigens…

Bij de start waren slechts 4 sporters aanwezig. Ik zelf was te laat, maar kon ter nauwer nood nog aansluiten. Vanuit Made werd direct lekker doorgetrokken. Er werd zo rond de 38/39 km/h gereden en dat viel goed vol te houden. Vanuit de achterhoede zag ik dat JW ook lekker kopwerk pakte, maar voor John ging het toch niet hard genoeg, want hij nam met 39km/h fier de kop over richting Moerdijkbrug. Een klein vreugdekreetje kwam in mij naar boven, want John had kennelijk goede benen en dit betekende dat hij in iedere geval niet kon beginnen te mauwen over de snelheid.

Binnen een mum van tijd waren we al de Moerdijk brug over en vanaf daar kregen we de wind op kop. Dit had echter niet zoveel invloed op de snelheid. Wat wel invloed had op de snelheid waren de velen bochten waar de gemiddelde bejaarde vrouw nog sneller doorheen gaat dan wij. Maar goed, de schrik zit er nog een beetje in van vorige week, dus het is allemaal te verklaarbaar.

Zoals al eerder aangegeven was het prachtig weer en de mooie omgeving richting Kinderdijk kwam hierdoor nog beter tot zijn recht. We dachten allemaal nog eens terug naar de rit van twee jaar geleden, waar we door hagel en wind richting Kinderdijk reden. Dat was afzien zeg.

Bij Kinderdijk zelf was het al behoorlijk druk. Het fietspad is al niet al te breed daar dus het is goed opletten om tussen de wandelaars, fietsers en vissers veilig een weg te vinden. Zeker wanneer je steeds dichterbij het informatiecentrum aldaar komt, wordt het drukker. De bussen met Aziatische toeristen waren in de verte al duidelijk zichtbaar en de snelheid moest bij het infocentrum drastisch aangepast worden om een herhaling van vorige week te voorkomen.
Maar goed we hebben het overleefd (evenals de toeristen) en konden hierna eens goed doortrekken over de Lekdijk. Duidelijk was te zien dat John overschot had en dus in opperbeste stemming was. Hij praatte voor 2 en had al weer plannen om de volgende dag weer te gaan fietsen.
Erik had het nog wel even zwaar, maar na de Lekdijk was de terugweg ingezet en ging alles weer vanzelf.

Via de parallelweg langs de A27 werd weer richting het zuiden gereden en bij Fort Lunet werd uiteraard nog even gestopt voor een nazit met koffie en appeltaart

Het was weer een toprit met prachtig weer en een lekker compact ploegje waarin goed samengewerkt werd.

Volgende week gaan we naar de Proloog. Tot dan!

Thais.