Alle berichten van Rene van Mook

TrimToerSport in de regen om Etten-Leur

Een rit op zaterdag, want zondag is het vaderdag. Het zag er nat uit en wat koud. Dat laatste viel mee, maar op weg naar Made werd ik toch behoorlijk nat. En ook tijdens de rit viel de regen, hoewel bescheiden, uit het front dat over Nederland trok.

Er waren niet veel mensen bij het gemeentehuis. Veel afmeldingen. Niet iedereen houdt van hemelwater. Wim, Marc, Flip, Fred, Thijs en Gerard K.

Wim stelde een ronde voor waar we op de terugweg in elk geval de wind in de rug hadden.

En we besloten ook met zijn allen te gaan te gaan. We hebben in elk geval de opdracht volbracht die we ons ten doel hadden gesteld. Het was een beetje aanmodderen, maar prima om weer eens bij te praten.

En hoewel er zeer wel rekening gehouden werd met het tempo van de Trim, liet Thijs toch even zien wat pure snelheid is. Marc en ik konden even aanhaken. Marc nam zelfs even over. Maar toen Thijs de naverbrander aanzette konden we het wiel niet meer houden. Excuses te over. Leeftijd, gewicht, fiets, en ik heb er nog wel zeven. Maar Thijs kan eenvoudigweg gruwelijk hard fietsen. “En nederig bogen zij het hoofd!”.

We hebben in Etten-Leurse Kaap gerond en hebben onze plicht gedaan. Maandag zal het beter zijn.

Maar met deze rit hebben we nu ook een nieuwe leider. Dat is Marc. De foto’s zijn als mooie herinnering gemaakt. Want Marc gaat op vakantie, en zal het in alle waarschijnlijkheid dus met de foto moeten doen. Een spannende strijd, Wim Rasenberg kijkt toe en zal maandag mogelijk zijn slag slaan. Hoe het dan verder gaat is nog niet bekend. Maar spannend is het.

Gerard K.


Welkom bij WTC-Made


Begin juni, maar het lijkt wel herfst. Het regent, het is 13°C met een flink zuidwesten wind, kracht 4. Dit zijn wel de dagen die het verschil kunnen maken in het klassement; 6 extra regenpunten. Het levert gelijk een nieuwe leider in het klassement: Marc Schaerlaeckens
Aan de start om half 9 een handvol WTC’ers die besluiten om dan maar gezamenlijk hun rondje te rijden. Met z’n zessen vertrekken ze richting Etten-Leur; een rit over 57km.

Tweede Pinksterdag hopelijk beter weer



Peter Broeders9 juni
Peter Verhagen19 juni
Piet Verkooijen22 juni


WTC Made heeft 4 pelotons  met verschillende snelheid en afstanden, dus is er veel te kiezen in onze club!

Als je zeer sportief bent dan is de “Sport-groep” je peloton. (gem: >32km/h)
Als je minder hard wil maar nog best wel ver dan kun je de “Tour-groep” kiezen. (gem: ± 30km/h)
Bij voldoende opkomst is er ook de mogelijkheid voor een combiploeg “Tour-Trim” die qua snelheid en afstand net tussen Tour en Trim in zit. En als je wielrennen gewoon leuk vindt en graag recreatief wil rijden, dan is het wellicht  de “Trim-groep” waar je bij aanhaakt. (gem: ± 26-28km/h)

Dus als je zin hebt om in een groep te fietsen, laat dat dan even weten op info@wtc-made.nl


Groepsfoto Albert Heijn Made
Groepsfoto VemaCrane
Groepsfoto PS van Seeters

Oud-Beierland – Sport

Na de wat mager opkomst van de sport-groep in de laatste weken was er deze week weer eens een prima bezetting. We waren namelijk met 6 man, waaronder onze pechvogel Gerben. Na een maand afwezig te zijn geweest door de u welbekende lelijke val in Zeeland, maakte Gerben weer zijn rentree in het sportpeloton. Welkom terug G!

Volgens de kalender zouden we eigenlijk de Groene Hart tocht gaan rijden. Deze was uitgestippeld, voor verkend en lag klaar om gereden te worden. Maar vanwege te weinig aanmeldingen (1) was het echter niet de moeite waard om het door te laten gaan. Dan maar verplaatsen. De nieuwe datum staat nu op 6 juli. Gelukkig zijn er inmiddels al meer aanmelding. Het wordt een prachtige rit!

Enfin, de rit ging nu dus niet naar het Groene Hart, maar het werd een rondje Oud-Beierland. Hoewel het verste punt vaak in de benaming van de rit wordt aangehaald, was het in dit geval niet zo. Goudswaard was namelijk het verste punt. Maar ja, een rondje “Goudswaard” bekt toch niet zo lekker.
Nu ik even op Google Maps aan het turen ben, zouden we het ook wel het Beierlandse Drieluik kunnen noemen. We passeerden namelijk tijdens de rit achtereenvolgens Oud- Nieuw en Zuid-Beierland.

Genoeg nu over dat Beierland, want we moeten eerst nog vertrekken vanuit de May. In dit geval met Twan, Martien, Sander, Gerben en Erik. Lekker groepje zo met zessen.
De eerste 12 kilometer werd nog achter elkaar gereden, maar vanaf Lage Zwaluwe dwong de hartslag ons om op een lint te gaan. En zo geschiedde.
De wind was goed aanwezig maar desondanks werd nog aardig doorgefietst. Ikzelf zat toch niet zo lekker op de fiets aangezien ik op mijn reserve (regen)fiets reed. Na een ongeval bij de voorverkenning van de Groene Hart tocht was mijn voorvork gebroken en dus was ik tot mijn oude fiets veroordeeld. Op zich kan ik hier ook wel redelijk snel op fietsen, maar mentaal had ik al wel een tik te pakken. Die mentale tik werd alleen maar groter toen Sander op kop kwam en met 38km/h wind tegen het viaduct op knalde en over het viaduct nog eens aanzet en de snelheid naar boven de 50km/h joeg!
Nu de moed me in de schoenen was gezakt besloot ik dus maar wat kortere kopbeurten te pakken om zo, zonder al te veel gezichtsverlies, de rit te voltooien.
De rest zat er lekkerder bij. Bij Erik en Twan was weinig vermoeidheid te zien en ze zagen zelfs nog kans om te praten. Ook Gerben was goed teruggekeerd uit zijn blessureperiode, gezien zijn kopbeurten. En Martien, tja… die weet niet wat een slechte dag is.

Goudswaard ligt in het uiterste westen van de Hoekse Waard en met de fikse westenwind leek er dus maar geen einde aan te komen. Bij Oud-Beierland werden we dan ook nog eens meerdere malen uit ons ritme gehaald door wegwerkzaamheden (die kennelijk daar al jaren aan de gang zijn). Pas na Oud-Beierland kwamen we weer in een ritme en werd er lekker gedraaid. Ook kregen we onderweg nog versterking van een Bas, die ons tegemoet was komen fietsen. Om hem te verwelkomen werd het tempo nog eens flink opgevoerd, waardoor Bas al snel in het rood moest. Gelukkig voor hem verloor ik mijn bidon waardoor de hele trein tot stilstand kwam. Er werd spontaan even een plaspauze ingelast en iedereen kon daardoor even op adem komen. Mooi om te zien is dan dat de stilte onderweg direct plaats maakt voor grappen en hard gelach onderling. Bas wordt nu ook even woordelijk welkom geheten en na 2 minuten vertrokken we weer met goede moed. We hadden namelijk tot Made wind in het hol. En dat is een fijn gevoel, toch?

Zoals de ervaren fietser weet heeft wind in de rug ook zo z’n nadelen want de snelheid stijgt al snel naar ongekende hoogte en de mensen in het wiel hebben relatief minder voordeel van de fietsers voor hen. Bas kwam hier al snel achter, maar zijn doorzettingsvermogen zorgde ervoor dat hij, al blazend en sissend, het redde tot Heijningen. Daar maakten we de afspraak we splitsten en dat Bas en ik samen naar d’n Elsakker zouden rijden om ons daar weer te voegen bij de rest van de groep. Zo gezegd zo gedaan.
Bij d’n Elsakker aangekomen was het weer een drukte van belang, maar als vaste klanten en vrienden van d’n Elsakker konden we natuurlijk direct plaatsnemen.

Via de app was het Peter Broeders ook niet ontgaan dat we in de Elsakker zaten en dus zag hij zijn kans schoon om zijn wielervrienden in de kroeg op te komen zoeken. Ook Annie was erbij en dat deed ons allemaal veel goed, niet in de laatste plaats Annie zelf. Tof dat jullie er waren!

Tot volgende week, dan zijn Chris en John weer terug van het vakantiereces. Afgaande op hun Strava-activiteiten hebben ze niet veel gefietst, dus dat gaat afzien worden.
Volgende week is Sander er ook weer bij en ik voel nu al dat ik komende zondag superbenen zal gaan hebben, dus dat wordt lachen…

Mazzel,

Thais

WTC-tourgroep 1 juni 2025

Van de week na de Hemelvaart rit van de tour, kwam een vraag voorbij om een rit van ongeveer 100 km km te bedenken voor de tourgroep. Hans van Bragt liet zijn fantasie de vrije loop en gaf aan dat hij er eentje zou samen stellen. Volgens de kalender stond de rit naar en door het Groene Hart gepland. Echter door miscommunicatie of niet goed lezen van de appjes waren er niet tijdig de vereiste aantallen en werd deze geschrapt. Hier voor komt een herkansing in juli a.s.. Maar helaas ben ik er dan niet bij i.v.m. de rit langs het Pieterpad. Ad en Anneke zijn er vandaag niet bij omdat ze vertrokken zijn naar Frankrijk voor hun medewerking aan de Alpe d’HuZes 2025 actie, waar ze al jaren hun steun aan verlenen. Dit betekent dat de rode trui er vandaag niet bij is en dat er volgende week een nieuwe leider is van het opkomst klassement.
Vanmorgen als ik wakker word merk ik dat het niet koud is maar dat investeren in Windenergie wel aan te raden is. Dus goed acht uur vertrekken we met tweeën richting Den Hout, Leo heeft vandaag andere bezigheden en gaat niet mee. Bij Jan staat nog zijn stapfiets buiten dus denken we dat hij niet meegaat. Op het eind van den Heuvel zien we Peter den Bakker, die onderweg is voor zijn wekelijkse fotoreportage van vertrekkende WTC-groepen.

Ondertussen is er nog een Houtse klepper van de WTC aangesloten Peter Bastiaansen. Omdat de Godfried Schalkenstraat open ligt draaien we vandaag door o.a. de bomenbuurt naar het oude gemeente huis. Als we hier aankomen is Gerard Veekens al aanwezig. Niet lang daarna is weer een grote drukte van renners. Het is goed om te zien dat Gerben ook weer fris en fruitig aan het vertrek staat. De sport rijdt een rondje Oud Beijerland en de trim gaat onder leiding van Gerard Veekens het Groene Hart doen. Onze tourgroep rijdt met 12 weg richting Wagenberg. De volgende twaalf zijn de bemanning aan boord: Hans van Bragt, Maurice van der Ven, Peter Bastiaansen, Peter Verhagen, Frans Marijnissen, Kees Marijnissen, Ad van Dongen, Jan Vermeulen, Flip Segeren, Bert Timmermans, Marianne van Oerle en ik zelf. Voorbij Wagenberg rijden we de polder in richting Blauwe Sluis. Van hieruit zijn we snel bij de Moerdijkbrug, waar ik nog net een glimp opvat van de Sportploeg. Als we over de Moerdijkbrug zijn rijden we langs de Dordtsche Kil naar de Kil Tunnel. Hier gaat de groep goed door elkaar want er zijn flink verschillen in snelheden zowel met de tunnel inrijden als de klim eruit. Nu krijgen we een variant op eerder gereden routes naar Numansdorp. We rijden om ’s-Gravendeel naar Maasdam van waar we via Cillaarshoek naar Strijen rijden om van daar uit weer richting Numansdorp te rijden. Langs de golfbaan van Comstrijen rijden we naar de Haringvlietbrug die geopend is. In deze periode van het jaar is er veel plezier vaart die met de hoge masten niet onder de brug door kunnen. Voor ons als fietsers mooi een moment om de banaantjes op te eten. En maar hopen dat de brug wel sluit, vorige week duurde het vier uur.

Aan kop van de groep wordt veel werk verzet door Hans, maar ook Maurice, Flip en Jan zitten regelmatig met de neus in de wind. Na de Volkerak sluizen rijden we in de richting van Heiningen. Voorbij Heiningen is het opletten geblazen de weg is uitgefreesd en dit levert scherpe drempels op waar je goed een stootlek op kunt rijden.

Gelukkig blijft alles heel. Hierna rijden we langs de Noordzijde van de Dintel naar Standaardbuiten waar de naam van de rivier veranderd in Mark. Grofweg volgen we deze tot Zevenbergen om hem bij Zwartenberg over te steken. We passeren vervolgens de Zwartenbergse molen om via de Verloren Hoek naar de Strijpense weg te rijden. Hier rijdt Bert over iets wat een goede tok oplevert. Marianne zegt, je hebt lek Bert.

Hij denkt eerst van niet maar ras is de lucht uit zijn voorband verdwenen. Hans en Flip tonen dat ze niet alleen goede leiders zijn maar ook technische problemen goed kunnen oplossen. Bert zijn Oldtimer heeft wat zwakke velgjes waardoor de band bij de eerste patroon er af klapt. Maar dit wordt kundig opgelost. Wel krijgt Bert de tip om de velgen van zijn fiets te vervangen. Na dit korte oponthoud wordt er weer doorgereden. Bij den Elsakker is het drukte van jewelste. De Hoevense fiets vierdaagse heeft er een rustpunt. Ook op onze route komen we steeds meer deelnemers met een geel vlaggetje tegen. Omdat ze elektrisch ondersteund rijden kunnen ze genieten van deze rit met de fietstassen aan hun fietsen. Op het verder traject, zelfs in Den Hout komen we nog deelnemers van deze fietsvierdaagse tegen. Ik hoop dat het Klösterke genoeg personeel heeft voor al deze dorstige fietsers. Met krap 115 km op de klok zet ik mijn LOOK in de schuur bij thuiskomst. Hans bedankt voor de mooie route van vandaag.


Groeten vanaf Ter Aalst Gerard van Oerle.

Naar het Groene Hart – Trim

Er stond, voor de Trim, lange tocht te wachten. Door de polders over de Merwede en zo het groene hart in om daar van de prachtige omgeving te gaan genieten. Het was prachtig fietsweer en captain Gerard V nam de leiding in handen.
We gingen vanuit Made met zes heren op pad. En Annemiek sloot op de Maasdijk aan. Een zuidwestelijke wind was vriendelijk. Verder bleef het zonnetje jammerlijk weg.
Net na de brug bij Gorichem werden onmiddellijk hand- en span diensten verleend aan een met elektrische fietsen gestrand groepje. Gerard V, een heer zoals bleek, loste het in een vloek en een zucht op. De mensen konden weer op pad. En wij ook weer. Direct over de het kanaal van Steenenhoek fietsten we langs prachtige paden en lanen. Mooie dorpen, prachtige huizen en een omgeving die niet veel Nederlandser kan worden.

Groene Hart 2025-1
Groene Hart 2025-2
Groene Hart 2025-3

Het leidde ons naar Nieuwpoort. Gerard V had ons al lekker gemaakt voor koffie met appelgebak en in zijn vooronderzoek al de juiste plaats gevonden. Ook Nieuwpoort is een prachtige plaats.
Na een fijne pauze gingen we langs de Lek richting het oosten. Een werkelijk prachtige weg, er is daar mooi werk verricht, zoefden we met de wind in de rug naar Meerkerk. De slingerende dijk, de prachtige waterwerken met het Merwedekanaal als laatste, om dan weer in Gorinchem uit te komen.
Maar ook dan is het nog niet gedaan. Voorbij Sleeuwijk opnieuw over de dijk, via Uppel naar Almkerk.
En uiteindelijk via de Nieuwendijk over de Buitendijk weer richting Made.
Veel Hollandse kon de rit niet worden. Hoewel we natuurlijk wel een klein stukje Utrecht hebben aangetikt.
Hartelijk dank aan Gerard V die een fantastische tocht heeft georganiseerd.
Gerard Veekes
Wim Rasenberg
Marc Schaerlaeckens
John de Wijs
Fred Brouwer
Annemieke Rensen

Gerard K.

Abdijentocht 2025

Om 08:00 scherp (en iets eerder) stond ik te wachten bij het oude Gemeentehuis waar ik niet precies wist wie er nu mee zou rijden. Het overkomt me de laatste tijd iets te veel meer. Mocht ik een naam of gebeurtenis zijn vergeten…

Maar Peter Korse kwam al snel en bleek dat hij mijn passagier was. Kort daarna kwamen Wim en John aangereden met de auto. Antoon en Piet gingen direct naar het klooster. Om te gaan fietsen welteverstaan. Johan was al in de buurt.

Drie waren al om half acht vertrokken, Annemieke, Peter Kuijpers en Mark. Zij gingen op de fiets naar Berkel-Enschot naar het Trappistenklooster. Dat zijn in elk geval lekkere kilometers.

Het een en ander was al gecoördineerd door Helène, die we daar unaniem hartelijk voor bedanken.

Abdijentocht 2025
Abdijentocht 2025

Complimenten zijn er zeker ook voor de organisatie. Het is echt perfect geregeld. Mocht iemand ooit zelf een tocht uit willen zetten, ik zou het draaiboek van hen kopiëren.

Netjes werden de routes tussen 65 en 125 aangegeven. En het was goed te volgen. Alhoewel toch iemand, we noemen uiteraard geen namen Mark, die de zaak opschudde door intentioneel verwarrend ons de verkeerde kant op wilde sturen. Wat erg grappig was.
De omstandigheden waren haast een kopie van vorig jaar. Enigszins bewolkt en fris. Maar geen druppel viel er.

De route was iets anders, maar het was genieten van de prachtige omgeving in het gebied tussen Tilburg en Eindhoven.

Het zag er zeer Brabants uit. Hoewel ik ooit in Friesland dezelfde gedachte had, tot het moment dat er verbaal contact was. Maar het zijn prachtige meanderende polderwegen. Met overal fantastisch mooie huizen. Dat was zeer opvallend.

Exact op de helft was er een pauze plaats. Net als vorig jaar. Koffie en wat lekkers maakte dat het aangenaam vertoeven was.

Na wat te veel te zijn afgekoeld, het was frisjes zoals gezegd, gingen we weer op weg voor de tweede helft. Met af en toe een verrassende uitval van Annemieke die wel eens even liet zien dat ze makkelijk die snellere kerels kon bijhouden. Het ging haar goed af.

Weer verder glijdend door de prachtige polders kwamen we uiteindelijk weer, het mag geen verrassing zijn, bij het klooster.

Abdijentocht 2025
Abdijentocht 2025

En daar was het tijd voor koffie met appelgebak met slagroom. En, of, een Trappistje. De drie die op de fiets waren gekomen gingen weer terug.

We kunnen weer terugkijken op een geslaagde tocht.

Gerard K.

Molentocht – Sport

Vanwege moederdag werd de rit op zaterdag gereden met prachtig weer. De sport ging dit keer voor de Molentocht langs Kinderdijk. Een bekend rondje denk je, maar zonder GPX bestandje zouden we zeker een aantal keren verkeerd zijn gereden. Ook met GPX bestandje was dit het geval overigens…

Bij de start waren slechts 4 sporters aanwezig. Ik zelf was te laat, maar kon ter nauwer nood nog aansluiten. Vanuit Made werd direct lekker doorgetrokken. Er werd zo rond de 38/39 km/h gereden en dat viel goed vol te houden. Vanuit de achterhoede zag ik dat JW ook lekker kopwerk pakte, maar voor John ging het toch niet hard genoeg, want hij nam met 39km/h fier de kop over richting Moerdijkbrug. Een klein vreugdekreetje kwam in mij naar boven, want John had kennelijk goede benen en dit betekende dat hij in iedere geval niet kon beginnen te mauwen over de snelheid.

Binnen een mum van tijd waren we al de Moerdijk brug over en vanaf daar kregen we de wind op kop. Dit had echter niet zoveel invloed op de snelheid. Wat wel invloed had op de snelheid waren de velen bochten waar de gemiddelde bejaarde vrouw nog sneller doorheen gaat dan wij. Maar goed, de schrik zit er nog een beetje in van vorige week, dus het is allemaal te verklaarbaar.

Zoals al eerder aangegeven was het prachtig weer en de mooie omgeving richting Kinderdijk kwam hierdoor nog beter tot zijn recht. We dachten allemaal nog eens terug naar de rit van twee jaar geleden, waar we door hagel en wind richting Kinderdijk reden. Dat was afzien zeg.

Bij Kinderdijk zelf was het al behoorlijk druk. Het fietspad is al niet al te breed daar dus het is goed opletten om tussen de wandelaars, fietsers en vissers veilig een weg te vinden. Zeker wanneer je steeds dichterbij het informatiecentrum aldaar komt, wordt het drukker. De bussen met Aziatische toeristen waren in de verte al duidelijk zichtbaar en de snelheid moest bij het infocentrum drastisch aangepast worden om een herhaling van vorige week te voorkomen.
Maar goed we hebben het overleefd (evenals de toeristen) en konden hierna eens goed doortrekken over de Lekdijk. Duidelijk was te zien dat John overschot had en dus in opperbeste stemming was. Hij praatte voor 2 en had al weer plannen om de volgende dag weer te gaan fietsen.
Erik had het nog wel even zwaar, maar na de Lekdijk was de terugweg ingezet en ging alles weer vanzelf.

Via de parallelweg langs de A27 werd weer richting het zuiden gereden en bij Fort Lunet werd uiteraard nog even gestopt voor een nazit met koffie en appeltaart

Het was weer een toprit met prachtig weer en een lekker compact ploegje waarin goed samengewerkt werd.

Volgende week gaan we naar de Proloog. Tot dan!

Thais.

Noordwaard Trim

Het schitterende weer kondigde een mooie fietstocht aan. Het was een elk geval erg zonnig. Wel wat wind en het begon wat frisjes, maar na een half uurtje konden, wat mij betreft, de armstukken uit.

Een rondje Noordwaard. En dat belooft wat. Unaniem werd uitgekeken naar de tocht waarbij het landschap prachtig is veranderd in deze lente.

Op weg dus vanuit Made. Het was opvallend druk. De tocht werd op zaterdag gereden in verband met Moederdag. Het was ook wel wat drukker op de weg.

Maar we gingen met een behoorlijke groep op weg. En er werd lekker doorgereden door de onverstoorbare motor Antoon, die gelukkige weer was opgeknapt. De route was uitgezet door John, met veel gevoel voor mooie routes, en ook met slimheid. De heenweg over het fietspad over de dijk naar Werkendam, dan is het nog rustig. En dat klopte. Af een toe een verdwaalde fietser. Verder was het daar rustig. Twee plankieren over brandslangen zorgden tezamen voor exact één hoogtemeter, de dijk en bruggen even buiten beschouwing gelaten. Maar het moet wel even genoemd worden. In elk geval: Bedankt John voor weer een fantastische route.

Westwaarts de Noorwaard in was fantastisch. De wind zo’n beetje in de rug, zoevend over brede fietspaden. Daar is werkelijk wat moois van gemaakt. Bij het Biesbosch museum was het keerpunt. De beroemde bananentijd werd daar ook afgeroepen. Banaantjes werden verorberd. Dingen die even gedaan moesten worden, werden gedaan.

Het was een rit met veel onderbrekingen. In tegenstelling tot de terugweg van twee weken geleden, na het intermezzo bij “De Mol”, werd er voor het prachtige fietspad gekozen waar we over, opnieuw een prachtig fietspad, van bruggetje na bruggetje van het prachtige landschap konden genieten. Met als hoogtepunt van deze rit, naar mijn smaak dan, de drie overbruggingen die zonder reling je net over het water laten scheren. We zijn er bij een gestopt en hebben even wat foto’s gemaakt. Het bleek ook dat het wegdek van deze overbruggingen prima gebruikt kunnen worden als fietsenstandaard. Bij dit punt is het nog maar even naar sluis/brug bij Werkendam waar we de Biesbosch weer verlieten. Maar niet voordat de brug voor onze neus omhoogging. Daar stilstaand, uit de wind, in het zonnetje was de graskant uitnodigend. Ik had daar wel een tukkie kunnen doen. Maar uiteraard moesten we verder. We kozen ervoor om door Werkendam te meanderen en via de rotonde met de bak (zo ken ik het vanuit mijn eigen verleden, maar het zou ook zomaar de voorplecht kunnen heten) van een binnenvaartschip in het midden, gingen we de polder weer in de Grotewaardweg op.

Ik vind dat een prachtige weg. Hij is maar een kilometer of vijf lang totdat die overgaat in de Middelandweg en de Jeppegatweg. Maar het herinnert aan vroeger aan het eind van een training. De weg lijkt aan het eind te verdwijnen aan de horizon en wel 100 km lang. Zeker in het koude voorjaar in guur weer. Wat vandaag natuurlijk niet het geval was. Hoewel de weg nog steeds erg lang was. De Middelandseweg is het enige stuk met klinkers. En op een of andere manier hebben ze die in 40 jaar nooit zo kunnen leggen dat de weg daar loopt. De twee kleine stoepjes die de weg overgaat maken het soms onverteerbaar. Maar ook nu niet van toepassing.

Na Hank de Keizersveerse brug over met de wind in de rug, verder terug na Made. Voor de verandering haakte de delegatie uit Geertruidenberg niet af na de Bergse brug, maar ging mee naar Made. Eerder werd door Fred, ons kersverse lid, de Trim uitgenodigd voor koffie met appeltaart. We werden zeer gastvrij ontvangen door zijn partner. Het was goed toeven bij hen in de tuin. En de appeltaart was bijzonder lekker. Hartelijk dank Fred voor deze traktatie en de gastvrijheid.

Bij elkaar was het deze zaterdag een fietsfeestje.

Gerard K.

Vrijheid en Fietsen – Trim

Gisteren op 4 mei herdachten wij de slachtoffers van de 2e wereldoorlog. Vandaag op 5 mei hingen de vlaggen en vaandels in top. Het was een feestdag. Wat betekent 5 mei voor mij en wat heeft dat met fietsen te maken? Fietsen is vrijheid. Fietsen is genieten van alles wat je om heen ziet. Fietsen is genieten van de buitenlucht, de wind door je haren, de vergezichten, nieuwe wegen en plaatsen ontdekken, solo of met elkaar fietsen, bakske doen onderweg, nieuwe mensen ontmoeten, zondagmorgen met fietsvrienden op pad etc. Dit is voor mij ultieme vrijheid. En dat heb ik en wij te danken aan de mensen die zich ruim 80 jaar geleden hebben opgeofferd voor deze vrijheid. Omdat wij kunnen fietsen, ademen en zijn wie wij zijn draag ik dit verslagje op aan al die jongens die dit lang geleden door hun inzet dit mogelijk hebben gemaakt.

Rijsbergen

Het was intussen zondagmorgen 4 mei toen het fluitje van Piet klonk ten teken dat we gingen vertrekken. Fred was ook in nieuwe WTC kledij gestoken en had er superveel zin in. Jacques is deze dag leider en zou ons wegwijs maken in de streek waar zijn wieg stond. Onze leider nestelde zich samen met mijn naamgenoot gelijk op kop. In een zucht en een scheet vlogen wij door Dorst om via de buitenkant van Bavel de Slingerdreef met een bezoek te vereren. De wegen waren hier goed nat, maar de regen die af en toe viel bleef binnen de perken. Het ging via Ulvenhout en Galder richting de grens bij Hazeldonk. Intussen lieten Annemiek en Peter K. zich ook geregeld op kop zien. En zeker niet onverdienstelijk. Het was intussen voor mij grotendeels een onbekend gebied waar Jacques ons doorheen voerde. Bosrijk, kapellekes in overvloed, aardbeien op de akkers etc. Als je hier geboren bent dan moet je toch wel een verdomd fijne jeugd gehad hebben. Via de Hel van Oekel, en de woonplaats van de Speer (Johan.vd Velde) Rijsbergen, ging het al slingerend door dit mooie gebied richting Prinsenbeek om daarna koers te zetten naar Wagenberg. Nog eventjes een paar minuten gescholen onder een viaduct maar de regen zette gelukkig niet door. Ruim voor de middag stonden we weer terug in de May. Ik heb deze prachtige route gelijk als koers opgeslagen in mijn Garmin. Jacques, wij hebben mogen genieten van het prachtige gebied wat jij ons liet zien. En Fred, prima gereden klepper en natuurlijk ook iedereen die meereed. Koester onze vrijheid zodat wij kunnen blijven fietsen tot in lengte van dagen.

Met vr gr De Pakhaas.