Het was een koude ochtend op de voorlaatste rit van het seizoen. Zes graden gaf de temperatuur aan. Dit is toch een lastige temperatuur voor wat betreft de kledingkeus. Als je je geheel ‘s winters aankleed, dan heb je het te warm, maar aan de andere kant ben je met 6 graden ook snel te dun gekleed. Ik worstelde er gelukkig niet alleen mee, want toen ik (een keer ruim op tijd) bij het oude gemeentehuis aan kwam, zag ik dat zo ongeveer iedereen een andere configuratie kleding had aangetrokken. Er was zelfs een waaghals die het zonder handschoenen aandurfde. Bij het vertrek van de sportgroep was dit daarom, voordat we Made uit waren, al een gespreksonderwerp.
Enfin, de sportgroep bestond dit keer uit mijzelf, Martien, John en Frans aka Le Patron. Een mooi ploegeske dat een beetje afzien niet uit de weg gaat. John had hier echter niet zo’n behoefte aan, hij had op zaterdag namelijk al ferm afgezien op z’n gravelbike. Hij had dit ook al subtiel laten weten op de groepapp, maar op de vraag of het misschien niet beter was om met de tour mee te rijden, hoorde ik een volmondig “nee”! That’s the spirit John!
Eenmaal onderweg vertelde Martien dat we een mooie route op zijn Garmin volgde richting Zundert. De eerste 20 kilometer reden Martien en ik kop over kop. Alles liep lekker en her heerste, zoals we bij een goede sportrit gewend zijn, een serene stilte die alleen slechts kort onderbroken werd door wat aanwijzingen van degene die op kop reed.
Na 20 kilometer verscheen Frans als een duvel uit een doosje zomaar aan het front. Karakteristiek laag op zijn fiets zittend, zag ik Frans met zijn handen een aantal fikse aanwijzingen geven. Ook hoorde ik hem wat zeggen, ik heb echter (nog steeds) geen flauw idee wat. In ieder geval was het Frans die op kop ging, om vervolgens na een tijdje weer uit te zakken en de kop weer terug te geven aan Martien en mijzelf.
Tussen Rijsbergen en Etten-Leur waren we vervolgens John kwijt. Na een tijdje kwam hij aangereden met de mededeling dat hij door zijn vader was gebeld. “niets ernstigs hoor, ons vader wilde alleen weten of dat ik vanmiddag ook nog kwam.”
Opgelucht dat het niets ernstigs was, mocht John nu voor straf 30 minuten op kop rijden, ons gemiddelde was door deze grap namelijk wel drastisch teruggelopen en dat moest John nu maar eens eventjes goed maken vonden wij, bovendien had hij nog geen meter op kop gereden, dusssss… naar voren met die Stuka. Gelukkig is Martien altijd erg vergevingsgezind en werd de 30 minuten op kop gereduceerd tot 2 minuten op kop… lucky John…
De eerste 45 kilometer van de rit reden we met de wind van voren richting het zuiden. Waar aanvankelijk de wind niet veel voorstelde, begon deze toch na Sprundel wat harder te waaien, met de koude dikke lucht deze ochtend begon ik mijn benen al wat te voelen en nam ik toch mijn eerste reepje maar.
In de bossen was de wind minder voelbaar en scheen de laag staande zon prachtig door de bomen heen. Vanuit een impulsieve reactie greep ik naar mijn telefoon om een mooie foto hiervan te maken voor het verslag, maar direct daarop besefte ik dat ik m’n handschoenen aan had. We gaan weer richting winter….
Ergens in de buurt van Hazeldonk zijn we Frans ineens kwijt. Hij blijkt een leegloper te hebben. Frans is zichtbaar geïrriteerd door de lekke band. Wat er zich vervolgens voor dialoog afspeelt kan zo het cabaret in. Ik laat het aan uw verbeelding over hoe dit gegaan is. We konden in ieder geval na 20 minuten, twee CO2 patronen, een aantal totaal verkleumde ledematen en ontzettend getrainde lachspieren onze weg uiteindelijk weer vervolgen.
Nog geen 10 kilometer later sloeg het noodlot opnieuw toe. Nu was het Martien die een lekke band reed. Omdat de band van Martien een leegloper was, bestond er twijfel om de band op de te pompen en de latex van de tubeless band zijn werk te laten doen, of gewoon een binnenband erin te doen. Om een lang verhaal kort te maken: bij twijfel, steek een binnenband!
Na twee lekke banden was de snelheid er wel een beetje uit. De route door het Mastbos, waar heel Breda zo ongeveer leek te vertoeven, hielp ook niet om de snelheid weer op te pakken. Pas bij Bavel hadden we weer een gève snelheid. Tot aan de May bleef dit tempo erin waar wij zo rond 13.00 uur arriveerden.
Het was weer een lekkere sportronde mannen. Tot de volgende!
Thijs