Zo, daar stonden wij dan op donderdagochtend met Hemelvaartsdag
even voor 8.00 uur aan het oud gemeentehuis.
Wij (Jan L., Wim R., Marc S., Caspar V., Piet V. en ik zelf) stonden hier te wachten op
wie komen zou. Maar meer leden van ons clubke kwamen er niet.
Dan toch maar net na 8.00 uur vertrokken naar jawel….Zaltbommel.
Deze keer een wat kortere uitvoering, genaamd de 2Dijkentocht geleid
door Piet Verkooijen. Wij verlieten Made bij de kassen om de bekende
weg richting Hank en via Sleeuwijk de brug naar Gorinchem te nemen.
Net voor Gorinchem reden we over een vers geasfalteerd fietspaadje.
Wat er bij de vorige doorkomst nog bijlag als een slagveld, toen trotseerden
wij deze loopgraaf zonder lekke bandjes. Nu dus ook en zo reden wij
door het nog stille centrum van het oude vestingstadje. Eenmaal weer
buiten de stadsmuren gingen wij de eerste dijk op van onze tocht.
Langs de rivier de Waal ging het verder in oostelijke richting onder
een zonnige open Hemel. Met een lekker tempootje genoten wij van het
uitzicht over een druk bevaren Waal met veel minder (tegen)wind dan de
vorige tocht in deze contreien. Wij naderden inmiddels het pontveer van Vuren naar Brakel. Piet stelde voor, als we hier het pontje pakken, korten we de
route mooi een stukkie in. Maar Caspar en Marc op dit moment op kop,
reden stug door. Zij wilden een ander stukkie, nl. Appeltaart.
Daarom zat de vaart er zo lekker in, zo flink dat wij Marc zo nu en dan terug
floten. Om hem even te laten weten, toch maar het B-tempo aan te houden.
Verder de dijk volgend passeerden wij een aantal dorpjes waarbij de kerkjes
ook geen gebrek hadden aan gelovigen op deze Hemelse dag.
Ter hoogte van Waardenburg verlieten wij deze eerste dijk door rechtsaf te
gaan en meteen tegen de grote brug op te rijden met aan de andere kant
Zaltbommel. Jan, Caspar en ik waren de laatsten over de brug want even eerder
waren Marc, Piet en Wim weggespurt. Samen kwamen wij weer op het voor
ons al bekende terras aan. Na plaats genomen te hebben, werden wij weer vlot
voorzien van koffie/thee en appeltaart, nu ruim voorradig!
Wim vroeg nog of wij de stempelkaart nog gestempeld konden krijgen,
maar dat ging niet. Die had natuurlijk Gerard V. nog in zijn tricotje zitten!!
Smullend van de gebakken lekkernij gingen de verhalen over tafel, gepraat
werd er over de Giro, dure racewielen en zelfs over Urbanus van Anus,
waarover later meer. Wij hoefde de beurs niet voor de dag te halen,
Piet trakteerde ons met als reden zijn bijna verjaardag! Nou alvast gefeliciteerd
en bedankt van ons allen.
Terug op de fiets gingen we weer de dijk op, nu aan de zuidzijde van de Waal,
er werd weer mooi van kop gewisseld net als op de heenweg.
Ook aan deze dijk soms riante dijkwoningen met een aardige W.O.Z. waarde.
Zo volgden wij onze route huiswaarts met een lekker vaartje en mooi zonnetje.
Rijdend naast Marc klonk iedere keer het deuntje: kou nie van madammen met ne bontjas:
van Urbanus, dat was het gevolg van het verhaal dat Marc op het terras vertelde over zijn tante die vroeger een bontjas droeg en hiermee geplaagd werd.
Inmiddels hadden wij alweer even de tweede dijk verlaten en ook Dussen achter ons gelaten.
Bij Hank gingen we weer over de Bergsche Maas en onder aan de brug dus links om nog even het lusje via Raamsdonk mee te pakken. En dan via de sportvelden van Raamdonksveer en langs Geertruidenberg om dan Made weer binnen te rollen.
Zo dit was de 2 dijkentocht van ongeveer 110 km.
Piet bedankt nog bedankt voor de koffie met appeltaart en het leiden van deze tocht.
Die bij ons allen goed in de smaak viel met of zonder slagroom.
Zo tot ziens bij de volgende rit en nog een fijn lang weekend.
Gr. Johan S te M.
Oudoe.