Categorie archieven: Fietsverslagen

Verslagen van tochten

Den Hout – Den Hout – Den Hout

 

IMG_20160507_095810

Het rondje Den Hout stond  voor vandaag op het WTC menu.
Prachtig weer, maar helaas maar een opkomst van maar 6 WTC ‘ ers.
Ook dan kan je heerlijk fietsen, vooral als je er nog twee Houtse kleppers er bij heb.

Sander en Gerard had ik uitgenodigd voor deze tocht omdat we in september tijdens de Houtse kermis, deze tocht als toertocht gaan organiseren. Dat belooft een mooi spektakel te worden zoals we dat in  Den Hout gewend zijn! Met ons drieën hebben we de taak, om er iets moois van te maken.
Samen met Johan, Peter, Jantje, Marc, Frank en mijn persoontje fietsten we onder een stralend zonnetje richting het zuiden. Via de bekende wegen naar Alphen en Baarle Nassau, zo duiken we Bels in, op weg naar Zondereigen.
Een bijzondere plaats met een schoon voetbalveld!
Over de kedeng, kedeng betonplaten, fietsten we Merksplas binnen.
Vroeger konden we rechtdoor naar Beerse, nu is er een kleine omleiding. Maar wel een mooie weg, wat worden we toch verwend vandaag!
In Beerse aangekomen maken we ff tijd voor een fotoshoot en spreken af om de tocht lekker rustig voort te zetten. Via frituur Den Hout de brug over, gingen we op zoek naar de straf inrichtingen van Hoogstraten en Wortel. De eerste strook klinkers liep nog soepel, bij deel 2 hoorde ik toch al wat meer gekreun (genot of afzien?). Nu nog deel 3 richting Wortel, voor we het wisten was het plezier voorbij, op weg naar de koffie!
Bij café “ in Holland” bivakkeerden we achter op het terras. De uitbater stond er alleen voor en had het stik druk (twee man aan De toog) . De koffie en thee zelf maar bediend, dan kon hij aan onze wafels beginnen. Ik had onze mannen verlekkerd via de app met een wafel met slagroom en erbeesjes. Maar jonge jonge, wat waren ze teleurgesteld, geen aardbeien.

Screenshot_2016-05-07-19-09-47-1
Gelijk een stel chagrijnige mannen. Ik ben blij dat ik niet met ze getrouwd ben, ge zou ze zo thuis hebben!
Stilzwijgend, in het wiel van Sander fietsten we via Ulicoten en Chaam weer naar Den Hout om na 120 km weer terug te kijken op een mooie fiets ochtend. Frank had nog een paar extra kilometer te gaan. Wij vonden het genoeg voor vandaag.
Volgende week zaterdag weer een mooie tocht door West-Brabant,  ik heb er nu al zin in!

Pierre Boulanger

Rondje Noordhoek, andersom!

Screenshot_2016-05-06-08-56-40-1
En of de weergoden ons goed gezind waren deze ochtend. Verleden week nog sneeuwpoppen gemaakt op de fiets en nu gebraden thuiskomen, het moet niet gekker worden.
Aan het vertrek deze stralende Hemelvaartsdag: Ypke, Rico, Stefan, Piet, Kees V, en de leiders Fraanske en Wim.
Omdat we toch de nodige kilometers moesten maken, reden we eerst naar richting Etten-Leur.
Met Fraanske en Wim op kop zat de snee er gelijk al goed in. Frans weet overal goed de weg deze kant uit, wij niet dus. En dat gegeven maakte van deze tocht iets extra’s. Wat nieuwe weggetjes, een paar flinke steenstroken afgewisseld met mooie vergezichten over verschillende dijkjes. Prima toch.
Onze lieve Heer had het goed voor elkaar op deze zonnige dag.
Na Etten- Leur ging het op Hoeven aan. Heel de route weet ik niet meer, maar op een gegeven moment zag ik wel Klein Rome in de verte liggen met de Basiliek. Ook Piet en ik lieten ons regelmatig op kop zien en niet te vergeten Kees. Onverzettelijk als altijd en met een aerodynamica op de fiets alsof de tijden van Rudi Liebrechts herleven.
Stefan en Rico goed volgend tussen de wielen. Af en toe stond de wind een beetje in het nadeel te blazen dus werd het wegkruipen voor die mannen. Wim had gele en rode kaarten meegenomen deze ochtend maar kon ze gelukkig in zijn zak houden. Er werd lekker sociaal gereden en op tijd gewaarschuwd bij gevaarlijke situaties.
Maar ook van pech werden wij deze ochtend niet gespaard. Fraanske reed lek in de Klundert.
Efkens met een patroontje geprobeerd de band van nieuw gas te voorzien. De nieuwe binnenband uiteraard. Wel een hoop kabaal maar de band bleef leeg en Wim stond erbij met bijna bevroren handen. Toen mijn superpompje maar gepakt en aan het pompen geslagen. In no time verse lucht in het binnenbandje gepompt en Fraanske weer op weg. Wij ook natuurlijk. Nu nog een lang stuk tegen de wind in. Via Lage Zwaluwe en langs de dijkjes en de Koekoek terug naar de May. Een prachtige rit vandaag onder de bezielende leiding van wegkapiteins Wim en Frans. Bedankt mannen iedereen heeft er van genoten.
En morgen de start van ( zeker voor mij de mooiste ronde van het jaar ) de GIRO. Laten wij er met z’n allen van genieten, want ik weet zeker dat er ook Nederlands succes zal zijn. Oh ja, Anneke een spoedig herstel toegewenst meid. Je word toch wel een beetje gemist in ons pelotonneke.

Gr De Pakhaas.

Rondje Werkendam

Screenshot_2016-05-06-08-58-28-1

Mijn hemel, wat een vaart en het voelde als een bevrijding toen we Geertruidenberg weer in fietsten. Geen hele lange tocht naar Hellevoetsluis. Er leek te weinig animo voor te zijn op dit moment. Voor een tocht van 100 km in elk geval wel.
Flip had een mooi rondje uitgekozen. Bij aanvang wat frisjes maar allengs begon de zon haar werk te doen en was het aangenaam fietsweer. Wel een flinke zuidoostenwind. Met een stevig tempo gingen we op weg naar Heusden langs de noordkant van de Maas en over de dijk via Woudrichem naar Werkendam. Dat laatste stuk ging sneller dan ik het kan schrijven. Op sommige stukken ging het gas helemaal open. Ik was weer verbaasd hoeveel progressie sommige mensen maken. En ook hoe dat bij mij uitblijft.

Bij Werkendam nog even een rondje Biesbosch erbij. En op een of andere manier lukte het mij in elk geval niet om goed in het wiel te gaan zitten. Langzaam voelde ik in elk geval de krachten afnemen. Bij Werkendam de polder in richting Hank. En men bleef er het gas op houden. Het laatste stukje van de jachthaven naar Hank was het redelijk druk met auto’s en zat de hele groep bijna permanent op het kantje. En 300 meter voor Hank ging dan ook definitief het licht uit bij mij. Flip weigerde mij alleen het laatste stukje naar huis te laten gaan en ik ben hem er dankbaar voor. Ik zou waarschijnlijk nog niet thuis zijn. Het heeft me zeker twee uur gekost om weer een idee te hebben van de rest van de wereld. Lang geleden dat ik zo heb afgezien. En ik bedank iedereen weer voor de fietsles.

Groeten,

Gerard Koops

 

Rondje Pijpers

 

Screenshot_2016-05-02-06-45-07-1

WTC-Made B; 1 mei, Rondje Pijpers en nog veel meer…..

Tien liefhebbers meldden zich vanmorgen voor de rit. Niet voor de West-brabantrit geleid door Piet Verkooijen. Een peesontsteking aan zijn arm dwong hem thuis te blijven.
Frans Marijnissen zou met ons rondje Pijpers rijden. Pakhaas was er ook niet vanwege een blessure en Anneke missen we helaas ook al vele maanden. Kees Marijnissen vergezelde ons, omdat een knie niet functioneerde zoals het moet.
Het was erg vroeg, bij de B zijn we dat vroege tijdstip niet gewend, alleen Kees Verkooijen was er blij mee. Knap fris was het ook, Peter Bastiaansen was de enige bikkel in korte broek. Handschoenen waren ook geen overbodige luxe.
Buiten Made kwamen Wim Rasenberg en zijn personal coach op kop om dit lange tijd vol te houden. “Richting ’t Zand” zei Frans en zo gebeurde. Voor de meesten een bekende weg. Op de gevaarlijke kruising waar het met Frans Wessels een keer goed fout ging, ging Stefan niet de goede kant uit, maar het liep gelukkig af. Kees moest even aan de kant om wat overtollig vocht te lossen. Op de betonweg in waaier tegen de wind in en daarna langs
’t Zand. Pas op het eind van de weg, werd het voor mij duidelijk hoe men aan de naam Rondje Pijpers kwam . Op het einde van de weg niet rechts af, maar rechtdoor, een extra lus genoemd naar ene Pijpers. Daarna weer de bekende weg langs de hijskranen.
Wim had er intussen voor gezorgd dat we de kans kregen om ons banaantje te nuttigen. Dat we toen gepasseerd werden door de wielerploeg die wij eerder voorbijgingen, moesten we op de koop toe nemen.
De temperatuur liep al wat op en de zon kwam gelukkig ook om de hoek.
Ik dacht na wijngaard Dassenmus rechtsaf richting Ulvenhout te gaan, maar nee.
Links en daarna rechts, richting Meerseldreef en Galder.
We misten de klasbakken Gerard en Piet wel. Willem misten we ook, hij is al aardig opgeknapt, maar was er nog niet bij. Leider Frans was dan ook erg vaak op kop.
Vanuit Galder richting Rijsbergen. Ik had ergens gelezen dat het 85 km zou gaan worden, maar hier kreeg ik mijn twijfels. De wind trok wat aan, dus zoveel mogelijk wegkruipen.
Als je lang op vakantie bent geweest, gaat het niet vanzelf. Er gebeurde niet zoveel in het peloton, ik dacht nog , een beetje saai . Of Wim gedachten kan lezen weet ik niet maar ineens riep Wim in de buurt van Liesbos “Lek!”.
Good old Yp moest er nog aan te pas komen om de buitenband weer op de velg te krijgen. Anders hadden we daar nu misschien nog gestaan. Een fietspompje, waarmee je ventieltje telkens weer losdraait, schiet ook niet erg op.
Via de Elsakker weer huiswaarts. Uiteindelijk werd het toch nog 95 km.
Ach het mag een onsje meer zijn, maar voor mij was het op het laatst toch genoeg.
Het was mij een genoegen om na zeven weken toch weer in de B-gelederen te mogen fietsen. Frans bedankt voor de goede leiding.
Anton Knipscheer

Rondje Hedel

 

Screenshot_2016-05-01-13-11-55-1

Het is vandaag de dag van de arbeid. Een vrije dag, zeker op zondag, maar niet voor de WTC Made. Om 8:00 uur stonden er weer flink wat mensen bij het Gemeentehuis in Made. De A was klaar voor een ronde naar Hedel. Hoewel de weersomstandigheden sterk aan het verbeteren zijn sinds vorige week en er voor vandaag een redelijke temperatuur werd voorspeld zonder wind, was het toch net anders. Met 5 graden en een noordoosten wind was het simpelweg meer dan fris. Opnieuw een mooie tocht.
Ondanks een koude start begint de natuur nu te ontluiken en dat is wat mij betreft altijd mooi. Na een wat verrassende wending van de leider van de dag, onze schipper Mar10, begon het bij De Moer mij weer duidelijk te worden waar we waren. Het stuk van Loon op Zand naar Cromvoirt langs de zuidkant van de Loonse en Drunense duinen vind ik prachtig. Dat het in de schaduw van de bomen behoorlijk koud bleef, deed daar niets aan af. En eenmaal bij Deuteren aangekomen, begon het voor mij, zeer bekend terrein. Dat ligt op de route van huis naar werk en terug natuurlijk.
Bij Vlijmen schoten we de polder weer in richting Hedel. Een bizar landschap was dat.
Het lijkt daar of er in het wilde weg wat wijken zijn gebouwd die er van een afstand uitzien als forten. We zijn dwars door zo’n fort heengefietst en kwamen via Engelen uiteindelijk bij de brug naar Hedel uit. De wind kwam uit het noordoosten zoals ik al meldde. En dan lijk je die dus mee te hebben. Maar er waren er toch die er zin in hadden. En dan zit je dus al snel op het kantje. Ik heb vooral het stuk vanaf Drongelen tot aan de Perenboom afgezien als een gek. De “doe-eens-rustig-aan-man” liet verstek gaan.  Het was in elk geval bikkelen voor mij. Er was een gastrenner, Paul, die ook flink zijn best deed. Hij heeft voor degenen die er doorheen zitten een prettig postuur want hij was behoorlijk lang.
Maar speciaal wil ik ook Jan Lensvelt noemen. Wat een progressie heeft hij gemaakt. Indrukwekkend en gaaf om te zien. Peter draait weer volop mee.
Het was vandaag weer een fijn fietsfeestje en ik heb weer een fijne fietsles gehad.

Met vriendelijke groeten uit de tuin,

Gerard

IMG_9066

Wie is ” De Mol”

FullSizeRender-2

 

Twee grote winnaars van de dag, Oscarito en Filipo!

Het is koers. Niet echt natuurlijk, maar toch, wel drie ronden strijd op de wielerbaan van DRC de Mol. Na mijn “maidentrip” op die baan vorig jaar is het wel iets waar ik naar uitkijk. Helemaal krijg je het coureur-instinct de fietsliefhebber niet uit. Maar eerst die kant op natuurlijk.
Helemaal vlekkeloos ging het niet bij vertrek. Een misverstand door een aanpassing van het vertrektijdstip zorgde ervoor dat niet iedereen om 8:00 aan het vertrek stond.
Jammer, maar zoiets is niet helemaal te vermijden.

Een stevige noordwesten wind maakte het behoorlijk koud en kleine donkere wolken hielden hun lading gelukkig nog  even vast. Ad, Kevin en zonder ook maar één aflossing, Flip namen de kop en verstopten zich niet. Ze hielden een straf tempo aan en na 45 km waren we daar waar ik al meer dan een jaar op gewacht had. Een verkenningsrondje en daarna zenuwachtig gapend aan de start. Wat kan je soms iets missen.
Het was opvallend dat juist degenen die zich niet gespaard hadden, de hoofdrol op zich namen. Ad demarreerde als eerste en als Ad eenmaal op gang is, laat hij zich natuurlijk niet eenvoudig terugpakken. Niels had dit door en reed het gat dicht.
Het heuveltje begon in de eerste ronde al tol te eisen. Er werd een redelijk tempo gereden en de noordwestenwind trok een zware wissel op de benen op het open stukje langs het water met inderdaad de heuvel daarop volgend. En toen was het de beurt aan de nieuwe ster aan het firmament. Kevin. Net voordat de laatste ronde inging, gooide hij het spel op de wagen. En toen begon het kijken.
Wie rijdt het gat dicht? Als je dat doet, ben je gezien, dat weet iedereen.
Toch waagde Ad een poging. Kevin zat diep in het rood maar bleef gas geven.
En iets te vroeg ging Niels bij de achtervolgers in een ultieme poging de sprint aan en ik weet dat hij dat kan en ik dook in zijn wiel. Helaas was de pijp bij Niels leeg en werd ik gedwongen om de sprint verder door te zetten en ook bij mij was het net 200 meter te lang. En daar kwam Flip,  gelijk Jelle Nijdam in zijn goede jaren in een razend tempo met Frank erbij. Net voor de streep werd Kevin achterhaald en had Frank in zijn kielzog. Kevin werd derde. Het was een terechte winnaar hoewel ook Kevin door getoonde moed recht op de overwinning had gehad.

Tijdens de koffie en het appelgebak werd er driftig geanalyseerd en ik denk dat iedereen wel vrede had met deze uitslag.
De noordwestenwind dreef ons in een lekker tempo terug richting Made.
Ik kan niet anders melden dan dat ik het weer erg leuk vond.

Gerard Koops

Zaltbommel

IMG_8956-2

Ooievaars en Appelgebak ( =Zaltbommel ).
Inderdaad was het deze ochtend een frisse start. Maar met 13 kleppers aan het vertrek was de B weer goed vertegenwoordigd. Jacques, Yp, Erik en Fraanske zouden maar meerijden tot Gorinchem. En daar waren wij natuurlijk zo. Hier namen wij afscheid en gingen de brug over om even later de mooie dijk te gaan volgen die ons uiteindelijk naar Zaltbommel zou leiden.
Voor Petra, Stefan en Rico was het de eerste tocht die de kaap van de 100km zou ronden. Gespannen koppies natuurlijk, want wat zou deze rit voor hen in petto hebben?
Zou het lukken die afstand? En wat met het parcours? Allemaal nieuw dus en dat maakt het fietsen ook zo tof. Je grenzen verleggen, diep gaan, afzien, je verbazen over de dingen die je vanaf je fiets ziet, etc.
Marc en mijn persoontje voerden de troepen aan. Wim kwam af en toe naar voren als het iets te hard ging. Prima toch. Prachtige uitzichten over  Woudrichem en Dokter Tinus, Slot Loevestein en Fort Vuren. Het water rechts van ons glinsterend in het zonlicht. Dieren die nestelen, jonge lammeren aan de dijken etc. Hier is Nederland op z’n mooist.
En natuurlijk ooievaars kijken. En dat in Herwijnen. Hier even een kleine stop gehouden om dit moois te mogen aanschouwen. Nesten op palen en op het dak van een boerderij. En….. alle nesten waren bezet. Vol trots lieten zij zich aan ons zien; wat een prachtige dieren.
Nu werd het langzaam aan tijd voor de koffie. Iedereen had er zin in. Nog even de brug bedwingen en dan naar het gezellige koffie adres van Anthony. En of het daar een drukte was. Fietsers binnen, fietsers buiten op het terras (wij dus ) en een grote groep fietsers uit Vlijmen die net aan kwam rijden en ook op het terras plaatsnamen. De nieuwe 100 km rijders onder ons, waren blij dat ze even nieuwe energie konden op doen. De ene met een appelpunt en de andere met een choco bolleke van bakker de Groot uit den Bosch. Paar fotokes genomen door Stefan en toen weer terug in het ranke zadel.
Op de dijk terug richting Brakel een beetje wind op de kop en een dreigende lucht die niet veel goeds beloofde.
Marc en ik reden hier wat kop over kop om de rest op het gemak te zetten. En dat werd gewaardeerd. Net voor Zuilichem een fikse hagelbui over ons heen. Temperatuur zakte gelijk flink. Na Brakel richting Almkerk werd het weer donker. Dus het echte slechte weer zou ons zeker parten gaan spelen. En dat gebeurde ook.
Net voorbij de Hank gingen de sluizen open. Hier reed Petra lek terwijl ze even tevoren zonder veel erg, onderuit gegaan was. Bandje werd snel vervangen en toen weer verder.
Net voor de May reed Erno lek maar hij zou het zelf repareren.
Flink nat maar met een voldaan gevoel terug naar Oosterhout, waar ik ’s middag’s naar een saaie Amstel heb zitten kijken.
Onze tocht was mooier en de complimenten gaan naar Rico, Petra en Stefan die hun eerste 100 km hebben gereden. En o ja, ook naar Anne-Mieke die iedereen uit het wiel reed op de brug van Keizersveer; wat een klasse.

Gr De Pakhaas

Rondje Lexmond

Sinds vorig jaar is dit een van mijn favoriete tochten en dat is het na vandaag gebleven. Niet in het minst omdat op zondag door kerkdorpen heenrijden, wat verder onvermijdelijk is, iets baldadigs heeft. Dat geldt voornamelijk voor de heenweg. Het was overigens wel koud. Maar goed, we moesten over de Peereboom want de weg van Hank naar Dussen, de rijksweg, kon niet vanwege werkzaamheden. Dit was voor mij al een klein feestje van herinnering. Mijn vader kwam van Dussen en ik ben in het verleden ontelbare keren naar Dussen gefietst voor een bezoek aan mijn grootouders en oom en tante. En ik fietste altijd over de Peereboom. Die begint trouwens aan de rechterkant met een ijsbaan uit het verleden, maar dat weten alleen hele oude mensen. En ik.
Het gaat vanaf Dussen naar Almkerk en daar reden we door de prachtigste dorpen waar een groot deel van de mensen in elk geval niet fietsen op zondag.  Via de dijk naar Sleeuwijk en dan over de brug bij Gorinchem naar links en daar begint het weer, slingerwegen langs meanderende sloten, prachtig. Tot ik lek reed. Veel getreuzel met een CO2-patroon leidde tot de inzet van Ad en Flip die eigenlijk al het bandenverwisselwerk deden. Dank heren. Ik zal het in de toekomst proberen goed te maken.
Verder op weg richting Ameide waar de door mij bewonderde Arie Versluis vandaan kwam, en verder richting de dijk die uiteindelijk naar Lexmond leidt.

Screenshot_2016-04-17-18-13-38-1

En daar begon de aftakeling. De wind heen viel mee, daar was even een stukje langs het kanaal waar het een stuk taaier werd. Het ging er stevig aan toe. De omgeving daar is ook anders, het kaler en minder aardig zo lijkt het. Tot  ver voorbij Arkel waar we weer op de dijk terecht kwamen en uiteindelijk, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het niet helemaal gepland was, bij Gorinchem-Oost. Maar, ongeveer 14 routeplanners maakten al snel een einde aan de onzekerheid en we waren snel weer bij de brug richting Sleeuwijk.
Ik zal eerlijk bekennen dat ik wel blij was dat er niet meer gekozen werd voor een route door de polder richting Hank of over de dijk richting Dussen. En dat de wind nog wat meer gunstig was. Het was een prachtige tocht, en ik wil daar graag bij in herhaling vallen.

Groeten,

Gerard

Vennentocht

 

Screenshot_2016-04-11-16-54-11-1

 

Om 8 uur vertrokken we met 7 WTC’ers richting ‘ t Veer. Bijna geen wind vandaag, dus ook niet tegen, maar ook niet mee! Via de Willemspolder kwamen we in Oosteind  terecht, in
’s Gravenmoer even een snelle groet aan Marco  van Strien en William Haanskorf.
In een lekker tempo fietsten we  via ‘ t Moaske naar Loon op Zand, op weg naar de Drunense duinen. Marc vroeg of dit de eerste vennen waren, net voor het oversteken van de N 65, maar helaas zijn het geen vennen, maar leemputten!

Op naar Oisterwijk, bekend van zijn sigaren en lederindustrie. Maar wij gingen samen  met onze ervaren leider Ad op zoek naar de vennen! We passeerden de Wit en het Goorven en de Eschenven. Nadat Ad ons uit gebreid alles over het ontstaan van die waterplassen had verteld, zetten wij weer aan op naar Moergestel en Biest-Houtakker.

Nu was het voor de meesten van ons tijd om die gele rakker van zijn schil te verlossen, zodat we genoeg energie hadden voor deel 2 van onze schitterende tocht! Over het mooie Vrijthof in Hilvarenbeek fietsten we met een kleine omleiding Bels binnen. Niels had het gelijk in de smiezen en of hij het rook, of aan het kedengkedeng op de betonnen platen merkte, dat weet ik niet. Een klein slingerke door het grensdorp Poppel om zo via een pas nieuw aangelegd wegdek op Alphen aan te koersen. Over ons allemaal bekende wegen gingen we nu op huis aan! Rond de klok van half 12 konden we heerlijk van de zon en Parijs-Roubaix gaan genieten. Met zeven fietsers konden wij weer terugkieken op een heerlijke fietstocht van ruim 110 km!

Volgende week fietsen wij naar het noorden, op zoek naar Lexmond!

Groet, Pierre!

Rondje ” Willem”stad!

Er werd mij bij aanvang van de rit gevraagd of ik het verslag wilde schrijven en dat vond ik prima want alle ingredienten voor een mooie tocht waren aanwezig. Namelijk:
1. Goed weer
2. Prima leider Yp
3. 9 volgelingen
Er werd een tempo aangehouden dat voor iedereen aanvaardbaar was.
Ondertussen was ik al het een en ander aan het verzinnen voor het verslag .
Ik riep de groep toe; “Als iedereen wat kopwerk levert, heb ik alvast iets voor mijn verslag”!
Tot zover iedereen in opperbeste stemming.
Maar toen ging het fout. Op de Volkerak een val van Willem en het was een lelijke val.
Hij moest met de ambulance  naar een ziekenhuis worden gebracht.
Ik weet op dit moment niet hoe zijn toestand is daarom rond ik nu het verslag af.
De rest van de groep fietste stil en aangeslagen naar huis.

Erik

De stand van zaken:
“Ik ben  weer thuis,  veel  pijn,  diverse hechtingen,  lichte  hersenschudding  en diverse bloeduitstortingen. Voor de rest  gaat  het  goed. Groet, Willem”